ברוב המדינות בעולם קיים קוד לבוש במערכת החינוך. הנהגת קוד לבוש במוסדות החינוך בא קודם כל לבנות סביבת למידה נאותה לתלמיד תוך הזדהות וכבוד כלפי המוסד, התלמידים והמורים.
אם נבדוק, נראה שנושא קוד הלבוש ומחאת המכנסונים חוזרים מידי שנה במוסדות החינוך, והופך לנושא מתוקשר
בעקבות "אי ציות" ו/או "אכיפה לא נכונה" /או "תקרית לא נעימה "כזו או אחרת בנושא לבוש ו/או קוד הלבוש במערכת החינוך.
הבעיה מתחילה כאשר לא מבינים מהו קוד הלבוש, כאשר אין הגדרות ברורות ומהו תפקידו במערכת- כל מערכת!
לצערי, קיים בלבול במונחים ובפרשנויות.
ברוב המדינות בעולם קיים קוד לבוש במערכת החינוך. מספיק לצפות בסרטים בינלאומיים
על סרטי נעורים בתקופות לימודים שונות, בהם נראים תלמידים הלובשים מדים
ו/או מקפידים על קודי לבוש שמכתיב בית הספר או המוסד החינוכי ומשמשו עקרון בסיסי בל יעבור במוסדות החינוך.
הסיבה שבחו"ל אין (או כמעט לא קיים) בעיות משמעות בנושא זה (לפחות לא כאלה שעושים כותרות בפייסבוק ובתקשורת)היא שקוד לבוש אינו נתון למשא ומתן בין ההורים, לבין התלמידים ולבין המוסד החינוכי אלא קוד הלבוש הינו אחד מערכי היסוד של בית הספר שנקבע על ידו.
קוד הלבוש אינו קוד צניעות
קוד הלבוש אינו עוסק במגדר ובמגזר מסוים, לא בדת, לא בצניעות, לא בהחפצה ולא בהפליה על רקע מיני ואסור לנו לקחת אותו למקום הזה, כפי שקורה לעיתים קרובות על ידי קבוצות מסוימות. קוד הלבוש בא להסדיר את הנהלים באותו המוסד כך שאף אחד לא יפגע מבחינה שוויונית, בטיחותית והבא לשקף את רוח הקהילה באותה הסביבה.
תפקידי קוד הלבוש
הנהגת קוד לבוש במוסדות החינוך בא קודם כל לבנות סביבת למידה נאותה לתלמיד תוך הזדהות וכבוד כלפי
המוסד, התלמידים והמורים. הקפדה על קוד הלבוש, דווקא במערכת החינוכית גורמת בעקיפין להקניית ערכים
חשובים ממעלה ראשונה ולטובת הילדים והילדות. קוד הלבוש דואג לצמצם עד כמה שאפשר, פערים חברתיים
וסוציו-אקונומיים, תורם לשוויון, תורם לקידום המשמעת בקרב התלמידים, תורם לעידוד הלמידה ומקל על הוצאות
הכספיות של ההורים ובזבוז זמן בהכנות והתעסקות יומיומית בלבוש.
הלבוש צריך להיות נוח, פשוט, בטיחותי, מותאם לתנאי מזג האוויר תוך הקפדה על מראה הולם
והכי חשוב ברור וקל ליישום!
קוד הלבוש ואכיפה סלקטיבית
המחאה החוזרת הזו, באה כנגד אכיפה סלקטיבית של קוד הלבוש. האכיפה חייבת להיות שוויונית
לשני המינים ללא יוצא מן הכלל, ללא אפליה של קבוצה מסוימת.
כשהאכיפה היא סלקטיבית ופונה במקרה הזה, רק כלפי הנערות והתלמידות – המסר המועבר
לבנים הוא שהם שווים יותר, שניתן לסמוך עליהם יותר ויש לזה השלכות עתידיות בתפיסות
העולם בין המינים, וזו בעצם השורה התחתונה (כמובן במקרה הזה).
קוד לבוש ודעות קדומות
דעות קדומות בנוגע ללבוש חשוף, תמיד היו וכנראה גם עוד יהיו – אך מחקרים מראים שאין קשר בין לבוש
חשוף לבין הטרדות מיניות. קוד הלבוש ומחאת המכנסונים שוב מאתגרת את מערכת החינוך, וזו, אמורה
להנחיל כבר מגיל צעיר את ערך המודעות שכל אחד יכול ללבוש את מה שהוא רוצה תוך שמירת ערכי
וכיבוד התלמידים וצוותי החינוך, כיבוד ההנחיות וערכי המוסד.
אכיפה ורגישות
הדימוי העצמי בקרב הנוער והמתבגרים הינו נתבך משמעותי בהתפתחותו האישית, במיוחד בנושאי
הנראות והלבוש. לעיתים, זו הדרך והמפתח היחידים לקבלתם בקהילה.
נושא רגיש זה משפיע על הערך והביטחון העצמי שלהם, לכן אכיפה לא נאותה עלולה לגרום לנזק
כפול ובלי הפיך. אף אחד לא אוהב להיות מושפל ובטח לא לפני חבריו ומערכת החינוך מחויבת לתהליך
אכיפה מושכל ומכיל, ביחידות, ובהסבר מנומק על תפקיד קוד הלבוש. ההבנה והיישום צריכים לבוא מתוך
שיח ולא מתוך כפיה. המערכת והאוכפים את הנהלים והתקנון בפועל, חייבים להפעיל שיקול דעת ולהיות
רגישים לנושא ולהימנע מלהגיע למצבים מביכים כפי שהיינו עדים בתקופה האחרונה.
פעמים רבות, ניתן לי הזכות להתראיין על קוד לבוש במערכת החינוך וכך גם הפעם.
מתוך ראיון ברדיו 90FM בתוכנית הבוקר של דרור רפאלי וארז קליימן-21 מאי 2020
איך קובעים קוד לבוש במוסד חינוכי?
חוזר מנכ"ל משנת 2010 קובע שסמכות תקנות קוד הלבוש היא חובה ויש להנהיג
בבתי ספר היסודיים וחטיבות הביניים תלבושת אחידה.
כשיש חזרות והפרות רבות של קוד לבוש מומלץ לעבור לתלבושת אחידה מלאה ולא חלקית
כפי שנהוג כיום ברוב מוסדות החינוך.
הסמכות לקביעת תקנון ברור ומסודר למוסד החינוכי יקבע על ידי צוותי חשיבה מומלצים כגון:
- הנהלת המוסד החינוכי
- יועצים פדגוגיים
- נציגות תלמידים ותלמידות באופן שווה
- נציגות ההורים (אימהות ואבות באופן שווה)
- מומחה לקוד לבוש
תוצאות הוועדה תגבש תקנון ראשוני שיעבוד כפיילוט תוך בדיקת קוד הלבוש/תלבושת
אחידה ללא אכיפה אלא במתן הערות והגברת המודעות.
לאחר מספר חודשים של יישום בשטח תתכנס הועדה שוב ותתעדכן על תוצאות הפיילוט.
צוות החשיבה יוציא מדריך נגיש עם תמונות והסברים ויחולק לכל הנוגעים בדבר כולל הורי התלמידים.
(במדינות רבות ההורים חותמים שהבינו את בקשות קוד הלבוש בעת ההרשמה לבתי הספר)
בנוסף, מומלץ לעיריות ולמועצות המקומיות לרכוש במרוכז את פרטי תלבושת האחידה ו/או
יפרטו היכן ניתן לרכוש אותם הפריטים על מנת להקל על ההורים (במידת האפשר)שטוענים
ובצדק שלא ניתן למצוא את המכנסיים באורך המותאם לדרישות.
לסיכום,
חשוב לרתום את התלמידים והמוסד החינוכי בהבנת ותפקיד קוד הלבוש, לעבור על תקנון קוד
הלבוש מידי תחילת שנה, לייצר שיח חיובי ולוודא שכל התקנון ברור, וכמובן לעדכן כל מספר
שנים את המדריך לפי רוח התקופה והסביבה הלימודית.
לייעוץ, ליווי והטמעת קוד הלבוש במוסד החינוכי ולליווי מכרזים בתחום הקוד לבוש,
תלבושת אחידה ומדים ניתן לפנות:
אני פרידמן
מומחית לתדמית מיתוג אישי וקוד לבוש
0525244210