קוד לבוש בארגון הוא חלק מתרבות עסקית והטמעתו מאפשר לצוות העובדים והמנהלים לעבוד בנוחות ובבטיחות מחד, ומאידך להקפיד על מראה מכובד, אמין ומקצועי, תוך הלימה בין תדמית העובד לבין תדמית והמיתוג של הארגון.
לפני מספר חודשים פנתה אלי מנהלת כוח אדם בחברה פרטית העוסקת בשרות לקוחות וסיפרה לי שהם התייאשו
מלבקש מהעובדים, להגיע בקוד לבוש מכובד המתאים לתפקידם ולמטרות החברה. היא גם ציינה שעשו מספר
פעולות אך לא צלחו בהן…
- האם גם אתם נתקלים בארגון בתופעה זו?
- האם הארגון שלכם מבקש להטמיע קוד לבוש?
- האם אתם בדיוק עומדים לעשות כך אבל לא בטוחים בתהליך?
מהו התהליך הנכון להטמעת קוד הלבוש בארגון?
באופן כללי, למעסיק יש את הזכות להנחיל קוד לבוש בארגון אך עליו לעמוד במספר קריטריונים חשובים.
לפני שהארגון קובע את מדיניות קוד הלבוש חשוב לדעת מהם הצעדים החשובים שיש להתייחס אליהם:
הקפדה והימנעות מאפליה
חוק זכויות העובד אוסר על אפליה על בסיס גזע, צבע, מין ומוצא אתני ומצריך:
- טיפול בעובדים באופן שווה
- הימנעות מאפליית קבוצה מסוימת
- היערכות להתאמות מיוחדות לעובדים עם אמונות דתיות מסוימות
- היערכות להתאמות מיוחדות לעובדים בעלי צרכים מיוחדים
- יצירת מדיניות שונה לגברים ולנשים, כל עוד אין אפליה מכוונת נגד שני המינים
חשוב לזכור ששמירה על חוקים המונעים אפליה ימנעו תביעות עתידיות.
מטרת יישום קוד הלבוש בארגון
מעסיק המבקש להנחיל קוד לבוש בארגונו חייב להבין קודם כל מהי מטרת קוד הלבוש, מהם דרישותיו,
דרכי טיפול בהפרות, מהו תהליך הנחלת קוד הלבוש וכו'.
כל נושא ונושא, כולל הכלל ויוצא מן הכלל, צרכים מיוחדים של הפרט, הקבוצה ו/או המגדר
חייב להיות מובאים ומפורטים תחת סעיפים ברורים ועקביים.
תמהיל קוד הלבוש
כעת, ניתן לקבוע את התמהיל הנכון, ההולם והמתאים לאופי העבודה, לאופי ולדרישות הארגון.
יתכן שלארגון יש זירות וסביבות עבודה שונות לכן גם כאן, חשוב לציין זאת באופן מפורט.
מדריך מדיניות קוד הלבוש לעובד חדש
מעסיק המנחיל קוד לבוש בארגון מחויב לתדרך את המועמד בעת קבלתו לעבודה כחלק מתנאי העסקתו.
יש להקצות גורם אחראי למדיניות אכיפת קוד הלבוש והטמעת נהלי ומדיניות קוד הלבוש.
בנוסף נדרשת חתימתו על נספח מצורף לקבלת קוד הלבוש והבנתו.
הקמת צוות חשיבה להנחלת קוד הלבוש בארגון
על מנת להגדיר, להנחיל ולהטמיע קוד לבוש בארגון וליצור מדריך נכון, מאוזן והתואם לדרישות ולערכי הארגון –
יש צורך בהקמת צוות חשיבה הכולל:
- המעסיק/ מנכ"ל/ סמנכ"ל משאבי אנוש/ מנהל בכיר ממונה
- מנהל משאבי אנוש/ מנהל כוח אדם/ מנהל הדרכה
- נציג מטעם האיגוד המקצועי (אם קיים)
- נציגות עובדים ממחלקות שונות בארגון
- יועץ משפטי
- יועץ מומחה לתדמית וקוד לבוש
צוות החשיבה יעסוק בתכנים, בהגדרת התמהיל, בתהליכי הטמעת ובהנגשת קוד הלבוש בארגון.
לאחר קבלת כל המידע, ההסכמה וההבנה -יצא לאור תחילה "פיילוט" למספר חודשים, אשר יופקו
בו לקחים, השלכות והבנות, שבסופו של תהליך, יגובש מדריך קוד לבוש על פי ערכי הארגון.
כמובן שכל מספר שנים יש צורך לרענן ולעדכן את קוד הלבוש ולהתאימו לצורכי הארגון.
בעידן המודרני, מן הראוי שצוות המנהלים והעובדים יבינו את הרציונל מאחורי ההחלטה ואת
חשיבות ההלימה בינם לבין ערכי הארגון.
יחד עם זאת קיים שוני בין מגזר למגזר, בין ארגון לארגון ובין דרגי הניהול והעבודה הייחודי לו.
תמהיל קוד הלבוש משתנה ויכול לנוע בין קוד לבוש עסקי מוקפד, קוד לבוש עסקי נינוח ו/או מדים.
מזמינה אתכם לפנות אלי (ללא כל התחייבות) במידה ויש לכם יש התלבטויות ו/או שאלות
לגבי הטמעת קוד הלבוש בארגונכם אני עומדת לרשותכם.