לאחר שצלחנו את השניות הראשונות בפגישה עסקית ונוצר קשר ראשוני, אנו עדים להופעתם של מסרים בלתי מילוליים ולאיתותים אשר נמצאים מעבר למילים – מסרים ואיתותים המספרים לנו אם אנחנו מוצאים חן אחד בעיני השני, מסכימים אחד עם השני ומשדרים על אותו גל.
תופעה זו, הנקראת שיקוף (Mirroring), היא תופעה שבה אנשים מחקים את האדם האחר במחוות, בתנועות, בהבעות פנים, בחזרה על מילים ועל אמירות.
מחקרים בתחום הפסיכולוגיה מגלים שהגוף משקף את מה שהמוח חושב, והלב מרגיש לאו דווקא את מה שאנחנו אומרים…
מטרת השיקוף היא, במהותה, שיפור יחסי הגומלין עם אדם אחר על ידי אימוץ תנועותיו וגינוניו, כולל סגנון דיבורו של האחר, תנוחת הגוף ושפת הגוף שלו. מתוך אמפתיה, אנחנו מנסים להבין ולקבל מושג על חוויותיו ועל תחושותיו, מתוך חיבור אמיתי וכן מתוך רצון לשיתוף פעולה, לאמפתיה, לקרבה ולבניית אמון ביחסים, לרוב כאלו שיהיו ארוכי טווח…
יש לקחת בחשבון ששיקוף תלוי גם בסוג הקשר עם האחר. כָּפיף הנפגש עם הממונה עליו, למשל, או אדם המתראיין למשרה מסוימת, אינו יכול לחקות כל תנועה של הממונה/מראיין – החיקוי עלול להיות בעייתי ועלול להתקבל כחוצפה וכהתנהגות שאינה נאותה, ולהוביל לתוצאות שליליות… לעיתים אנשים בעלי שפת גוף יומרנית וכוחנית (בין אם עושים זאת מתוך מודעות לכך ובין אם לאו), נתקלים בשיקוף שלהם – שיקוף שעשוי לבלבל אותם. בעקבות אותו ה'חיקוי' שלהם עצמם, המשתקף מהסביבה, הם משנים את שפת גופם המתנשאת והאגרסיבית.
איפה פוגשים שיקופים נוספים ביחסים בין אנשים?
הרצון לשיקוף או לחיקוי מתייחס גם לשיקוף בהתנהגויות שונות, למשל:
שיקוף של ההורים בידי ילדיהם (לדוגמה: פעוטות שואבים את כישורי ההתנהגות שלהם ואת רגשותיהם מחיקוי הוריהם, כבר מגיל צעיר). גם עמידה בתור, התנהגות והתנהלות בחדר המתנה – גם אלו נחשבים כשיקוף יחסים וכתקשורת בלתי מילולית עם הסובבים אותנו. שיקוף ויזואלי נוסף ומהותי הוא שיקוף הלבוש: למרות שכל אחד רוצה ללבוש 'משהו ייחודי ומיוחד', אנשים מתלבשים בלבוש דומה ובהתאם לטרנדים דומים ורווחים (יש לזכור שגם ההיצע בחנויות דומה).
על ידי שיקוף הלבוש, אנשים מביעים את הרצון שלהם להשתייך לקבוצה, למעמד או לאמירה מסוימת. דוגמה טובה לכך היא לבישת בגדים זהים באירוע: בעוד בקרב גברים שיקוף שכזה עשוי ליצור אחווה, אצל נשים החוויה הפוכה!
מי מחקה את מי? מדובר, בעיקר, בעניין של מעמד.אנשים מחקים מנהיגים, מנהלים בכירים, אייקוני תרבות ועוד.
בין קולגות, למשל, הבכיר או הכריזמטי ביותר הוא האדם שאותו יחקו באותה הסביבה. לכן בפעם הבאה שאתם נמצאים באינטרקציה עם אדם אחר, שימו לב לשיקוף ביניכם…
האם הוא אכן קיים?
מי מחקה את מי?
עם אילו תחושות התמודדתם כתוצאה מהאינטרקציה שלכם עם אותו אדם?
אין ספק: השיקוף נמצא, במידה מסוימת, כמעט בכל אינטראקציה ובכל שיחה בין אנשים. כל שעליכם לעשות הוא להיות מודעים לכך – ולהפנות את תשומת ליבכם לנושא.