יזמים המחפשים משקיע לרעיון המבריק שלהם עומדים לפעמים מול מציאות מאתגרת איך להעביר את המסר ושהמשקיע הפוטנציאלי ישקיע דווקא במיזם שלהם. העניין הוא שלא רק הרעיון צריך להיות מבריק אלא גם הפרזנטציה, התדמית והמסר של היזם. מבנה הפרזנטציה צריך להילקח בחשבון כדי לא להעמיס על המצגת ועל המשקיע. על פי משנתו של גיא קווסקי- הידוע כמומחה שיווק אמריקאי- השיטה הינה קלה ליישום ומבטיחה דיוק במסרים.
שינוי קטן גורם להבדל גדול
רוב האנשים אינם מסוגלים להקשיב בתשומת לב רבה יותר ממספר דקות….
יזמים רבים חושבים שהרעיון שלהם מבריק יחיד ומיוחד! אך כיום לא מספיקים רעיונות או ידע- משקיעים מחפשים יזם שילהיב אותם ושירגש אותם. מה גם שרוב רובם יזכרו "מעט" מהפרזנטציה שלך…ויזכרו "הרבה" איך גרמת להם להרגיש במחיצתך.
יחד עם זאת, מבנה הפרזנטציה צריך להילקח בחשבון כדי לא להעמיס על המצגת ועל המשקיע.
גיא קווסקי- ידוע כמומחה שיווק אמריקאי, סופר ובעל הון סיכון בעמק הסיליקון ולפי שיטתו, משקיעים ואנשי עסקים רבים, מוצאים את עצמם צופים בפרזנטציות אין ספור מטעם יזמים וסטארט-אפים – כאלו העוסקות בהצגת מאזנים, בגיוסי הון, בשותפויות ובמכירות -משקיעים אלו מבינים מהר מאוד כי זמן מתורגם לכסף, וכבר בדקות הראשונות של הפרזנטציה יחליטו אם הם מתחברים או לא מתחברים לנושא ..וגם אם יתחברו ליזם.
העברת המסרים והשגת המטרות באמצעות מצגת אפקטיבית ממוקדת מטרה, היא משימה חשובה -ודי פשוטה לביצוע, למען האמת. ברוב המקרים, המשקיעים ישימו לב לכמה גורמים מרכזיים:
- נוכחות המציג/ים, הנקבעת על סמך הרושם הראשוני המתקבל מהם.
- הצגת מצגת על ידי שימוש בכלים ויזואליים תומכי מסר.
- דיוק, עובדות, בהירות ופשטות בהעברת המסרים.
המפתח הוא לעשות זאת פשוט, ממוקד וקצר!
ניתן להיעזר בכלל ה-10/20/30 למצגות פאוורפויינט (PowerPoint) של גיא קוואזקי:
10 – שקופיות
20 – דקות מצגת
30 – גודל הפונט
10 שקופיות
עשר הוא המספר האופטימלי של שקופיות פאוורפויינט.
מומלץ לזקק ולמקד את המסרים, לאפיין ולחלק את עמודי המצגת בצורה נכונה, לפי הנושאים הללו:
- הצגת הבעיה
- הפתרון
- המודל העסקי
- הטכנולוגיה/הכלים שבעזרתם מוצע הפתרון
- חלק השיווק והמכירות
- התחרות בתחום
- הצוות
- תחזיות ואבני דרך
- המצב הנוכחי וציר הזמן
- סיכום וקריאה לפעולה
20 דקות
בהנחה שהזמן המוקצה לכל מציג הוא בערך שעה מרגע הכניסה לפגישה, במסגרת הלו"ז ה'מפוצץ' של המשקיע; ובהנחה שחיבור למחשב ולמקרן ידרוש עוד כמה דקות; בהנחה שהכול עובר 'חלק' ומתנהל כשורה; ובהנחה שהפגישה תתעכב בגלל מאחרים – בהצגה של 20 דקות אתם מבטיחים לעצמכם עוד חצי שעה לפחות לדון, לשפר עמדות, להבהיר סוגיות ולענות על שאלות.
30 – גודל הפונט
במצגת, טקסט רב הכתוב בגופן קטן גורם לצופה לרצות לקרוא את הכתוב, במקום לשמוע את המציג.
אם מציג מקריא לאט יותר, למשל, ייווצר חוסר סנכרון בין המציג לבין הקהל.
ישנן שתי סיבות עיקריות לשימוש בגופן קטן:
1. המציג לא שולט מספיק בחומר, ולכן קורא אותו מתוך המצגת
2. המציג מאמין שטקסט רב משכנע יותר.
תמונה שווה אלף מילים
תמונה אחת (טובה!) שווה אלף מילים –
השתמשו בתמונות אשר מעבירות את המסר, מפעילות את הרגש ואף גורמות לכם, המציגים, להיזכר בתכנים.
טיפ קטן!
ניתן להשתמש בפורמט של מצגת זו גם אם הוקצע זמן רב יותר להתעמק ולהאריך בדיבור בכל שקופית.
במקרים רבים אני מציעה לתת זמן נוסף לשאלות (לפני שקופית מספר 10) ואחר כך לסכם את הנושא ולקרוא לפעולה.
אה… כמעט שכחתי…. אל תשכחו לנשום!